Vitamine A, D, E

Vitamine A, D, E

Onmisbare voedingsstoffen

Vitamines zijn onmisbare voedingsstoffen voor ons lichaam. Ze zijn van belang voor de groei, het herstel en het goed laten functioneren van het lichaam en het behoud van onze gezondheid.

Vitamines komen van nature voor in onze voeding, zoals in fruit, groenten en brood. Het lichaam kan vitamines niet of niet voldoende zelf maken. Om dagelijks voldoende vitamines via de voeding binnen te krijgen, is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten.

Möller’s producten zijn (naast de omega-3 vetzuren) rijk aan de vitamines A, D en E.

Vitamine A

Vitamine A, ook bekend als retinol, is een vetoplosbare vitamine en is van belang voor een goed gezichtsvermogen. Daarnaast is vitamine A goed voor de huid, het tandvlees en het haar en speelt het een belangrijke rol bij de groei en een goede weerstand.

Vitamine A tijdens de zwangerschap
Vitamine A speelt een belangrijke rol bij de groei. Voldoende vitamine A tijdens de zwangerschap is daarom van belang, maar een teveel van deze vitamine moet worden voorkomen. Eet tijdens de zwangerschap niet te veel vitamine A-rijke producten, zoals lever, paté en leverworst. Een sneetje leverpastei bevat bijvoorbeeld 350 microgram vitamine A. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine A tijdens de zwangerschap is 1.000 microgram per dag (de maximaal veilige dosis voor zwangere vrouwen is 3.000 microgram per dag).
Möller’s visolie bevat 250 microgram vitamine A per dessertlepel en is dus een veilige hoeveelheid tijdens de zwangerschap.

Vitamine D

Vitamine D is een groep van in vet oplosbare vitamines, waarvan de twee belangrijkste vormen vitamine D2 (ergocalciferol, de plantaardige vorm) en vitamine D3 (cholecalciferol, de dierlijke vorm) zijn. Vitamine D is een van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan maken. Onder invloed van zonlicht wordt in de huid vitamine D gevormd. Daarnaast heeft het lichaam ook vitamine D uit voedsel nodig.

Slechts weinig voedingsmiddelen zijn een goede bron van vitamine D. Voeding waar van nature vitamine D in voorkomt zijn vette vissoorten (zoals haring, zalm en makreel), visolie (met name de olie uit de vissenlevers, zoals levertraan) en eidooiers.

Vitamine D is belangrijk voor het behoud van sterke botten en tanden. Het bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor in ons lichaam. Daarnaast speelt vitamine D een rol bij een goede werking van de spieren en de instandhouding van de weerstand.

In de winterperiode heeft bijna 60% van de Nederlanders een tekort aan vitamine D. In de zomer is dit percentage nog 35%. Het is dus belangrijk om dit tekort aan te vullen met vitamine D-rijke voeding of supplementen, zoals Möller’s visolie.
Voor zwangere vrouwen, kinderen tot 4 jaar, mensen met een donkere huidskleur, ouderen en mensen die weinig buiten komen wordt sowieso een vitamine D-suppletie van 10 microgram vitamine D per dag aanbevolen.

Vitamine E

Vitamine E, ook bekend als tocoferol, is een in vet oplosbare vitamine en is belangrijk voor de instandhouding van de weerstand. Vitamine E is een antioxidant (= stof die het lichaam beschermt tegen vrije radicalen. Verder speelt vitamine E een rol bij het in stand houden van spierweefsel en de aanmaak van rode bloedcellen.